Přednášky pro 1. stupeň

Jsem obrovský nadšenec do historie, opery a především Titaniku. Jednoho dne jsem se rozhodla, že své nadšení předám i druhým a budu podnikat jako lektorka. Začínala jsem před 7 lety právě vyprávěním o potopení slavné lodi a od té doby jsem připravila už 20 témat a projela s víc než 780 přednáškami celou republiku.

Besedy mám koncipované tak, abyste je využili jako doplnění k výuce, inspiraci pro celé projekty, které můžete s dětmi realizovat, nebo pro zajímavé exkurze. Všechno povídám zábavnou formou, která posluchače vtáhne do děje a někdy i oni sami se stávají přímými účastníky vystoupení. Téměř pro každou besedu mám připravený dobový kostým, originální artefakty nebo repliky, fotografie, filmové ukázky a také třeba hudbu, která se vztahuje k danému období.

Pokud byste Vy sami měli nápad na konkrétní přednášku, která by se Vám hodila, napište mi nebo zavolejte, určitě něco vymyslíme.

Pro tento rok jsem si pro Vás připravila tato témata, která jsou vhodná pro děti od třetí třídy:

TITANIC

Kdo by neznal pohnutý osud této slavné lodi? Letos uplynulo 111 let od jejího potopení a do Vaší školy přivezu originální artefakty ze samotného vraku a povyprávím skutečný příběh, jak se udál osudné noci. 24 let se tímto tématem zabývám a přečetla jsem životopisy 1800 pasažérů a členů posádky.

Mám pro Vás připravené povídání o stavbě lodi, komplikacích před i během vyplutí, budu vyprávět o některých účastnících, jako by to byli mí blízcí přátelé, dozvíte se zajímavosti, které nikde nenajdete, protože jsou výsledkem mého vlastního bádání. Seznámím Vás osobně i s někým, kdo měl na palubě příbuzného.

Po několika dnech klidné plavby příjde nebezpečí v podobě ledovce a náraz. Loď je plná lidí, člunů je málo, voda je ledová a nikde poblíž není jiná loď, která by nám připlula na pomoc... Budete nehnutě sedět a poslouchat vyprávění o statečných lidech, kteří obětovali svůj život, aby zachránili jiné, s pohnutím sledovat lodní orchestr, který až do poslední chvíle hraje na člunové palubě, a manžele Strausovy, kteří leží v objetí, protože se nedokázali od sebe odloučit...

Pokud budete mít zájem, můžu toto téma přizpůsobit i Vašim požadavkům - několikrát jsme například s jinými školami využili Titanic v projektu mezilidských vztahů. Mám také "noční" verzi pro přespání ve škole vhodnou třeba pro Noc s Andersenem, konec nebo začátek školního roku i příměstský tábor.

PRINCEZNY V 18. STOLETÍ

Toaletní papír letos slaví 166. narozeniny. Bereme ho jako běžně dostupnou věc, ale umíte si představit, co používali lidé před jeho vynalezením? A v čem chodili šlechtici oblečení v době baroka, čím si čistili zuby, proč měli postele s nebesy a jak vypadalo jejich spodní prádlo? Proč s sebou královna brala skupinu dvorních dam, když někam šla? Kolik váží císařská koruna? Proč ženy v romantických filmech z historie pořád omdlévaly? Proč byly oddělené prostory pro muže a ženy na zámcích? O tom všem Vám přijede povyprávět sama Marie Terezie, která moc dobře ví, o čem mluví. Už nikdy nebudete snít o tom, že chcete být princezna! Pokud smích léčí, nebo přidává roky života, po této přednášce odejdete jako znovuzrození.

Tato beseda sklízí u dětí velký úspěch. Samy se zapojují do programu jako herci, snaží se vymyslet odpovědi na moje otázky a ještě dlouho si o tom povídají po skončení.

Když budete chtít, můžeme spolu připravit projekt například o hygieně, oblečení, životu na zámku..., který by děti mohly zpracovat - třeba obrázky, krátkými scénkami, informačními panely... a pak udělat výstavu těchto věcí pro veřejnost. Hned by je výuka dějepisu víc bavila a třeba by pak samy lákaly rodiče, aby s nimi jeli na nějaký zámek.

HARRY POTTER (nejlépe od 3. třídy)

Zeptejte se dětí, jestli chtějí přednášku o Harry Potterovi, a budou s tím nadšeně souhlasit. Ať už viděly filmy, nebo četly knížky, kouzelný svět J. K. Rowlingové je fascinuje. Kolik z nich vyhlíží v den svých 11. narozenin sovu, která přinese dopis z Bradavic, nebo si přeje projít se alespoň jednou společenskou místností v Nebelvíru, usednout ke stolu ve Velké síni, učit se lektvary, prohlédnout si Brumbálovu pracovnu, nebo držet v ruce skutečnou kouzelnickou hůlku?

A já mám pro ně připravenou celou truhlu exponátů z filmů včetně hábitu jedné z kolejí! Prohlédneme si hůlky, knížky, naučíme se zaklínadla a procvičíme si znalosti. Povyprávím také o tom, jak se dělají filmové efekty, ukážu jim videa a fotky přímo z míst, kde se to natáčelo. Jako spisovatelka řeknu také, jakou práci to dá napsat knížku.

Na toto povídání můžete navázat v hodinách češtiny a zaměřit se na knížky o Harry Potterovi, jazykové zajímavosti (latinská slova v zaklínadlech...), nebo si popovídat o antické a severské mytologii, která se v příběhu obevuje. V angličtině si přečtěte krátký úryvek z knížky, ve výtvarné výchově si mohou děti vyrobit pergamen, hůlku, moudrý klobouk, v tělocviku soutěžit v létání (běhání) na koštěti... Opět na to lze navázat třeba výstavou.

Mám zkušenost, že Harryho znají děti od 9 let - mezi mladšími jsou sice fanoušci, ale není jich mnoho a hůř se tak zapojuje do programu celá třída.

Mám také celonoční/denní verzi Harryho s turnajem o školní pohár.

KOLEDY

Až příjde doba Vánoc, všude se opět rozezní koledy a vánoční písně. Napadlo Vás ale někdy, jak dlouho si je už zpíváme? Která z nich je nejstarší a v jaké zemi vznikla? Mám pro Vás překvapení - vznikla na našem území a všichni ji velmi dobře známe.

A v dirndlu, který jsem si přivezla z oblasti, kde vznikla slavná koleda Tichá noc, přijedu dětem popovídat o narození Ježíška. Ony samy budou hrát celé divadlo - za Maruškou přijde archanděl Gabriel, s Josefem odejdou do Betléma, kde se jim narodí Ježíšek, navštíví je tři králové a přinesou dary... Zlato, kadidlo a myrha... To by jeden nevěřil, co všechno si děti pod těmito slovy představují! A co teprve jesličky? Zkusili jste se jich někdy zeptat, jestli ví, jak vypadají?

Že se u toho pořádně zasmějeme, na to se můžete spolehnout. A také si samozřejmě zazpíváme a popovídáme o vánočních zvycích.

Toto téma je nejlepší pro první stupeň a můžeme děti rozdělit na dvě skupiny - 1.-3. třída by slyšely vyprávění o Ježíškovi a starší děti bych provedla přímo dějinami a v jakých obdobích se koledy skládaly. V tomto případě by hrály například svatého Františka nebo Jana Husa...

Jakou přednášku chcete uskutečnit?